Úzkorozchodná drážka továrny Diana GmbH – 1. díl
Ještě dnes se dají najít v údolí potoků Halda, Libochůvka a Loučka
pozůstatky po úzkorozchodné dráze, kterou firmy, co stavěly v třicátých
letech trať z Brna do Havlíčkova Brodu, používaly pro dopravu materiálu
při stavbě drážního tělesa a ražbě tunelů.
Během druhé světové války se do tunelů nastěhovala továrna Diana GmbH
vyrábějící stíhačky Messerschmitt Bf 109G. Pro přepravu materiálu a i
osob začala firma používat tyto stavební drážky, které propojila,
upravila a prodloužila tak, že vlaky mohly jezdit údolím podél vody z
Tišnovského nádraží až k Níhovskému tunelu.
Spolu s Miroslavem Vaňkem, autorem knihy Diana - Továrna na smrt
1944–1945, jsme se vydali po stopách této úzkorozchodné železnice,
abychom se podívali na zajímavá místa, kde je možné ještě najít její
pozůstatku, ať už jsou to patky mostů, zbytky budov nebo železničních
náspů. V prvním díle prozkoumáme úsek mezi Tišnovem a Kutinami, kde na
malém nádraží pod druhým tunelem končila osobní doprava.
Důležitá data:
1938 - zahájení výstavby trati Brno - Havlíčkův Brod. Tišnovskou část
staví Ing. Zdeněk Kruliš a úsek Říkonín - Níhov staví Ing. Bedřich Hlava
1943 - do tunelů na trati se stěhuje firma Diana GmbH vyrábějící stíhací
letouny Messerschmitt Bf 109G. Diana přebírá zázemí stavebních firem
včetně úzkorozchodných drážek pro dopravu materiálu.