Fotoseriál: Zaniklé cesty (1)
V paměti krajiny zůstávají obrazy dávných cest, člověkem opuštěných, které kdysi byly živoucími tepnami. V nich proudil veškerý pohyb lidí mezi jejich domovem a ostatním světem, tam řemeslníci vozili svoje zboží, jezdili za prací a přiváželi obživu. Tudy jezdily dostavníky v dobách, kdy cesta vlakem ještě nebyla možná.
V našem nepravidelném seriálu budeme hledat právě taková místa. Jedno podobné leží na bývalé hlavní trase spojující město Tišnov s Brnem. Bližší lokalizaci záměrně neuvedeme, pro mnohé čtenáře bude jistě zajímavou hádankou určit přesné místo. Jako nápovědu použijeme snímek speciální mapy v měřítku 1:75000 zobrazující stav krajiny mezi dvěma světovými válkami.
Stavbou trati Brno-Křižanov došlo k přerušení mnoha původních komunikací, některé byly přeloženy k novým nadjezdům a mostům, některé byly postaveny ve zcela nové trase. Staré komunikace také často přestaly vyhovovat svojí šířkou, sklonovými poměry nebo malými poloměry oblouků. Ze stejných důvodů se stavěly nové trasy železniční sítě.
Jak dokládá snímek mapy druhého vojenského mapování z poloviny 19.století, jezdilo se tudy dávno předtím, než vyjel první vlak z Brna do Tišnova. Nějakých 70 let pak tyto dvě hlavní spojnice Brna s Tišnovem existovaly vedle sebe, dokud nebyla dráha postavena v nové dvoukolejné trase. Spolu s novou tratí byla postavena i nová silnice a stará komunikace se časem proměnila v nenápadnou polní cestu. Jen pohled do staré mapy dnes připomíná, že kdysi tudy vedlo hlavní silniční spojení s Brnem.
Letecký snímek z roku 1953 ukazuje část silnice v době, kdy probíhala stavba dvoukolejné dráhy Brno-Křižanov. Aktuální stav cesty je na fotografiích z března 2015. Některý z příštích dílů našeho seriálu opět zaměříme na další úseky silnic nebo zrušených železničních tratí v širším okolí Tišnova.
10.3.2015 Pavel Bělehrad
V galerii pod článkem jsou připojené obrázkly map a letecký pohled.